”Tre takeaways från USA-valet”

Kreativa kampanjmetoder och nya sätt att konsumera nyheter har haft stor påverkan i amerikanska val under de senaste decennierna – oftast drivet av utvecklingen av nya medier och poddar. Valen till kongressen och Vita huset den 4 november 2024 var inget undantag.

Vår USA-expert Nicole Clifford, som tidigare arbetade i kongressen och som tillbringat stora delar av det senaste året i sitt hemland, delar med sig av tre lärdomar som är relevanta också i en svensk kontext.

Var relevant och aktuell
Det var uppenbart att ekonomin och den ihållande inflationen låg högst upp på väljarnas agenda. Även om många väljare normalt har ett starkt engagemang i sociala frågor, t ex om abort och HBTQ-rättigheter, var det den svåra ekonomiska situationen för många amerikaner som avgjorde var rösten hamnade. I en tryggare ekonomisk situation hade dessa väljare kanske haft mer mental energi att fokusera på sociala frågor.

Oavsett partitillhörighet vann kandidater som fokuserade på ekonomin och lovade att förbättra väljarnas ekonomiska situation. Förutom Donald Trump, såg vi även demokraten Elissa Slotkin, tillträdande senator för Michigan, som betonade inhemsk produktion och tillverkning – avgörande för delstatens välstånd. Lärdomen är att budskapet som du eller din organisation förmedlar måste koppla an till målgruppens utmaningar och framför allt prioriteringar.

Var genuin
Som relativt okänd kandidat i Arizonas senatval mötte Ruben Gallego väljarna där de fanns – på gymmet och utanför tacotruckarna. Genom att dela sin egen historia som invandrare, Irak-veteran och Harvard-student, framstod han som en vanlig människa snarare än en del av en fjärran Washington-elit. Att han kunde bygga ett starkt band till väljarna gjorde det lättare för honom att nå fram med sina idéer.

Lärdomen är att autenticitet vinner. Använd talespersonens personlighet och erfarenheter för att bygga trovärdighet. Det kommer att göra det lättare att nå fram med budskapen.

Välj surrogates med omsorg – och var redo att jobba för det
Många politiska kampanjer i USA använder sig av surrogates för att vinna sympati och nå fram till väljarna. Demokraterna har historiskt använt sig av Hollywoodkändisar och artister, så även denna gång. Men trots att stödet från Beyoncé, Taylor Swift och en rad influencers på sociala medier gav Kamala Harris uppmärksamhet omsattes det inte i entusiasm och valdeltagande.

En viktig skillnad var att Trumps kampanj var mer aktiv i att bygga samarbetsvänliga relationer med influencers för att göra dem till surrogates. Trump tog exempelvis tid mellan kampanjmöten att spela in en tre timmarslång intervju med Joe Rogan, vilket gav honom stor exponering bland väljargruppen unga män. Harris fick också en inbjudan, men hennes intervju blev aldrig av, bland annat för att hon inte ville komma till Rogans studio, ville ha kontroll över diskussionsämnen och ville förkorta inspelningen till endast en timme. Även om Rogans podd inte var avgörande för Trumps valseger, visar hans strategi hur viktigt det är att investera tid och energi för att anpassa sig till surrogatens stil – en lärdom som även företag och organisationer kan dra.

NICOLE CLIFFORD, MANAGER

Håll dig uppdaterad!

Skriv upp dig för att få vårt nyhetsbrev. Då får du också vårt kalendarium Politiska Dagar, med de viktigaste omvärldshändelserna.

facebook-paues-aberg
linkedin-icon-paues-aberg