”Bolagsledningar bör lära av fallet Bonnesen”

Högsta domstolen har beviljat den tidigare Swedbank-vd:n Birgitte Bonnesen prövningstillstånd. Hon fälldes i hovrätten i hösten 2024 för grovt svindleri för att ha gett en missvisande bild till kapitalmarknaden och allmänheten om bankens hantering av misstänkt penningtvätt. Fallet belyser riskerna med bristande transparens och kommunikation till marknaden, men också vad som händer i bolag som blir granskade. Även om den juridiska processen ännu inte är avgjord finns viktiga lärdomar att dra av fallet. 

1. Lär av hovrättens dom
Att aktivt analysera och diskutera händelsen runt Swedbank och Birgitte Bonnesen är en nyttig övning för varje styrelse och ledning. Läs hovrättens dom och gå igenom händelseförloppet. Hur hade ni agerat i samma situation? Hur bedömer ni risken för att något liknande kan hända hos er? Att gå igenom caset tillsammans kan tydliggöra i vilka frågor ledningsgruppen eller styrelsen tänker olika – och därmed ge en värdefull förståelse för hur beslutsfattandet i skarpa lägen påverkas och kan förbättras i ert bolag.

2. Lär er mer om medias arbetssätt
Företagsledare och styrelser har ibland en tendens att se media som en fiende i krissituationer. Men att fly media går inte och att bli frustrerad över journalisters arbetsmetoder är sällan framgångsrikt. I stället bör ni ta er tid att förstå hur journalister arbetar, vilka deras incitament är och hur ni kan kommunicera med media på ett strategiskt sätt. De bolag som lyckas kommunicera öppet och förtroendeingivande under press har mycket att vinna. Detta är lätt i teorin, men desto svårare i skarpa lägen. Kunskap ger ett bra skydd.

3. Värna transparens, etik och kritiskt tänkande
I ledningsgrupper finns naturligt en stark lojalitet gentemot vd och bolaget. Det kan vara en styrka – men också en fälla. En alltför stark lojalitet kan innebära att representanter i ledningen tror att man skyddar bolaget och vd när man egentligen undanhåller information. Ett alltför homogent tänkande kan också leda till att varningssignaler ignoreras. Styrelser och ledningar bör aktivt uppmuntra samtal om etik och skapa en kultur där det är accepterat att lyfta obekväma frågor.

4. Tänk på varumärkets långsiktiga värde
I en krissituation är det lätt att se den kortsiktiga affärsförlusten som krisen kan innebära. Den är greppbar och lättare att räkna på. Men kostnaden som ett skadat varumärkesanseende hos kunder, investerare och allmänheten är oftast enormt mycket större. Men den är svårare att räkna på och därmed svårare att visualisera. Transparens och erkännande av fel kan därför kännas smärtsamt och kostsamt i stunden, men betalar sig i det långa loppet.

5. Öva på att kommunicera i kris
En av de stora lärdomarna från fallet är vikten av att kunna kommunicera ärligt och förtroendeingivande under stark press. Att öva på svåra kommunikativa situationer innan en kris inträffar gör skillnad när den väl slår till. Hur skulle ni agera om ert bolag hamnade i en liknande situation? Hur skulle ni bemöta anklagelser från media, myndigheter och allmänheten? Att simulera dessa scenarion kan aldrig rädda ett oetiskt agerande, men i bästa fall får ni syn på svåra dilemman som gör att ni står bättre rustade när det börjar blåsa. 

Fallet Swedbank är en viktig påminnelse om hur sårbart ett bolags varumärke är och hur snabbt det går att rasera ett förtroende. Det är lätt att se agerandet som en isolerad kommunikationsfråga, men kommunikationen från ett bolag under granskning är alltid ett resultat av bolagets lednings gemensamma beslutsfattande, värderingar och etiska kompass.

Men förloppet i Swedbank synliggör också några av de mest grundläggande mänskliga beteenden när vi är under stark press: att skydda, tänka kortsiktigt och komma undan. Precis som vid vilket annat hot som helst påverkas vår beslutsförmåga och bedömningsförmåga när vi är i kris. Börsbolagsstyrelser och ledningsgrupper som tar sig tid att reflektera och lära av händelserna i Swedbank stärker inte bara bolagets värderingar och etiska principer. De skyddar också bolaget mot kommande granskningar och kriser. Att lära av andras misstag är trots allt billigare än att göra dem själv.

STINA OLDFELDT, PARTNER, Paues Åberg

Håll dig uppdaterad!

Skriv upp dig för att få vårt nyhetsbrev. Då får du också vårt kalendarium Politiska Dagar, med de viktigaste omvärldshändelserna.

facebook-paues-aberg
linkedin-icon-paues-aberg