Den ena dagen är inte den andra lik för Bianca Ingvardsson som är konsult på Paues Åberg. Hennes arbetsuppgifter innefattar alltifrån strategisk rådgivning, till medierelationer och krishantering. Uppdragen varierar, men vikten av kommunikation är alltid centralt.
– Kommunikation är ofta det som avgör om en organisation lyckas eller misslyckas i sin omvärldsrelation och det har alltid fascinerat mig, berättar Bianca Ingvardsson.
Att kommunicera kan verka enkelt. Men att ge besked till media snabbt, svara i linje med framtagna kommunikationsstrategier och hålla huvudet kallt i krissituationer är allt annat än enkelt. Det kräver förkunskaper, god kundkännedom och strategisk rådgivning. Bianca Ingvardsson nämner ett specifikt kunduppdrag där kommunikationen var avgörande.
– Det var en kund till oss som behövde varsla nästan hälften av de anställda. Jag agerade interimschef för kommunikationsavdelningen och tillsammans med företagets vd införde vi veckovisa interna möten. Där berättade vi om det kommit ny information, men nästan ännu viktigare: vi berättade när det inte fanns något nytt att rapportera.r Bianca Ingvardsson.
I situationer av kris är det lätt att osäkerheten leder till tystnad. Att som ledare stiga fram och fortsätta kommunicera gör stor skillnad för de anställda upplevelse i en övrigt jobbig situation, berättar hon.
En miljö av lärande och samarbete
Språk, makt och påverkan är ämnen som Bianca Ingvardsson har intresserat sig för länge. Studier i retorik kändes därför som ett naturligt val. Att hon blivit kvar på Paues Åberg i snart ett decennium beror på företagets förmåga att utveckla sina anställda.
– Under dessa år har jag vuxit både professionellt och som person, något jag verkligen är tacksam för. Paues Åberg har gett mig möjligheten att utvecklas genom nya roller, möten med nya kunder och varierande uppdrag.
Arbetet kännetecknas av en stark laganda och strategiskt tänkande, vilket enligt henne skapar en miljö av lärande och samarbete.
– Det är en arbetsplats med högt i tak, där vi kan utmana varandras idéer och ha öppna diskussioner som leder till skarpare lösningar.
I hennes roll på Paues Åberg får hon användning för sina retorikstudier där hon coachar ledare och företrädare från näringslivet att bli bättre på muntlig kommunikation.
– Jag ser en växande insikt om vikten av att företagsledare och nyckelpersoner måste bli skickligare i muntlig kommunikation och mediehantering. För att skapa förtroende krävs mer än bara budskap, det krävs en stark och trovärdig leverans.
Strategisk kommunikation lockar mest
Bland Bianca Ingvardssons spetskompetenser finns strategisk rådgivning inom området corporate communications. Det stod tidigt klart att just den strategiska biten av arbetet lockade allra mest eftersom det kombinerar analys, kreativitet och strategiskt tänkande.
– Jag uppskattar komplexa uppdrag där kommunikation verkligen kan göra skillnad. Som när vi hjälpte en kund hantera en känslig situation där verksamhetens trovärdighet stod på spel. I sådana situationer är kommunikationen avgörande för hur utfallet ska bli.
En del av strategiarbetet är att hjälpa kunder prioritera rätt saker i sin kommunikation. Det kan handla om alltifrån workshops i vilka man tillsammans med kunden tar fram en färdriktning till att utarbeta en plan och sjösätta aktiviteterna.
– Det är viktigt att en kommunikationsstrategi inte bara blir en skrivbordsprodukt. Har man enats om en ny plan är det viktigt att hålla fast vid den och att den implementeras.
Ökad efterfrågan på kvalificerad rådgivning
Bianca Ingvardsson anser att strategisk kommunikation blir alltmer affärskritiskt. En insikt som hon delar med allt fler ledningsgrupper och styrelser. Snabb informationsspridning och ökad transparens ställer helt nya krav på företag.
– Jag tror att vi kommer se en ökad efterfrågan på djup expertis inom krishantering, corporate positioning och integrerad kommunikation. Det räcker inte längre att ”bara” ha en bra berättelse – företag måste också leva upp till den. Där spelar vi som rådgivare, även i framtiden, en avgörande roll.