I min roll som rådgivare möter jag ofta företag som pratar om valet 2026 som något avlägset. Det är förståeligt – i näringslivet är ett år en lång tid. Men inte i politiken.
Politikens kvarnar maler långsamt och för de som vill påverka inriktningen inför nästa mandatperiod börjar tiden bli knapp. Under våren och tidig höst lägger partierna grunden för den politik som de ska möta väljarna med.
Jag har varit verksam på båda sidorna av politiken, både som politisk tjänsteman och sedan några år som rådgivare inom strategisk kommunikation, och har därmed erfarenheter både som mottagare och avsändare av påverkansinsatser. Även om varje interaktion är unik i sig finns det generella lärdomar att dra av vad som fungerar och vad som fungerar mindre bra.
Dos:
- Hitta rätt politiker eller tjänsteman att presentera frågan för. Politik är personligt och det gäller att nå beslutsfattare som har inflytande i din specifika fråga.
- Formulera ditt budskap i linje med partiets syn och perspektiv. Vad vinner de på att driva din fråga? Anpassa din argumentation efter både deras ideologiska och sakpolitiska utgångspunkter.
- Följ upp – ständigt. Tjat är jobbigt, men det är också nödvändigt. Utan påminnelser försvinner din fråga i bruset.
Don’ts:
- Framställ dig aldrig som ett offer. Istället för att klaga, berätta hur du och din verksamhet kan bidra till lösningen.
- Sätt inte din egen verksamhet i fokus. Formulera en problembild som utgår från ett samhällsproblem och visa hur din lösning är en del av svaret.
- Vänta inte till dess att ett förslag redan ligger på bordet – då är det ofta för sent att påverka. Det handlar inte om att försöka stoppa beslut i sista sekund, utan om att vara med och forma dem från början.
Vill du att din fråga ska finnas med i valrörelsen och bli en del av den politik som formar nästa mandatperiod? Då är det hög tid att börja agera. För det är inte långt kvar till nästa val.